måndag 3 januari 2011

Surdegspizza slivovitza

Lika fin mat som vi äter på nyårsafton lika slaggig mat äter vi tydligen på nyårsdagen. Nyårsafton är årets mesta festdag vilket naturligt gör nyårsdagen till årets mesta bakisdag och när vi är bakis äter vi tydligen pizza vilket även gör nyårsdagen till årets största pizzaköpardag. Nu rätade jag inte riktigt in mig i ledet eftersom jag gjorde bakismaten till nyårsmat istället och där till gjorde jag min pizza själv. Just på nyårsdagen tror jag att de allra flesta sakta hasar sig till den lokala pizzerian eller om det är riktigt dåligt får pizza hemkörd men som sagt på nyårsafton är man pigg och glad så då bakar man egen. Surdegsfantast som man är tyckte jag det var dags att testa att göra pizzabottnen med surdeg och uppfann en deg med endast surdegsgrund som jäsmedel. Har sett några varianter på surdegspizzabotten som även innehåller jäst men jag tycker det är lite fusk, skall det va så skall det va. På nyårsafton gjorde vi pizzorna i gjutjärnsstekpanna i ugnen vilket gav ett väldigt bra resultat, tror till och med vi tyckte det var bästa hemmapizzan någonsin. Blev en riktigt bra botten och framförallt blev det väldigt bra kanter vilket fick mig som kantälskare att jubla. Efter nyårsafton blev det en rejäl bunke tomatsås över så i söndags tänkte jag passa på att använda den till att göra ytterliggare en pizza att frysa ned i matlådor. Dock råkade det bli lite fler till kvällsmat än beräknat så pizzan tog slut i ett naffs. Eftersom det fortfarande fanns tomatsås kvar knådade jag ihop min tredje surdegspizzadeg denna veckan och fick ytterliggare en pizza bakt. Med andra ord är min surdegspizzabotten välbeprövad vid det här laget och kan rekommenderas varmt.

PIZZABOTTEN MED SURDEG

En stor eller två mindre pizzor

100 g rågsurdegsgrund
10 g olivolja
130 g vatten
260 g vetemjöl special
5 g salt

Blanda alla ingredienser i en bunke och arbeta samman till en fast och inte allt för kletig deg. Skulle degen bli för kletig så tillsätt mera mjöl. Täck bunken med tallrik eller plast och låt jäsa till dubbel storlek. Låt gärna degen jäsa igång lite i rumstemperatur och ställ sedan att kalljäsa i kylen till det är dags för pizzabak. Har degen kalljäst så ställ gärna ut den i rumstemperatur en liten stund innan den baks ut. Räkna med ungefär 12-24 timmar i kyl innan degen har jäst klart.

Sätt ugnen på 275 grader i god tid. Smörj gjutjärnspannor eller långpanna med lite matolja och tryck ut degen med händerna. Lägg på önskad fyllning och grädda sedan pizzan 15-20 minuter.

Degen uttryckt i långpannan.

På med ett lass hemmagjord tomatsås.

Vad än rutiga kokboken säger så skall osten läggas på innan övrig fyllning, det blir så mycket bättre.

På med övriga fyllningen.

Lite extra ost på toppen.

Färdigbakt.

2 kommentarer:

  1. Pizza på surdeg var ett tag sedan jag gjorde sist, kanske skulle ta och göra det på fredag

    SvaraRadera
  2. hur mycket jäser degen? :)

    SvaraRadera