söndag 9 januari 2011

Fig Newtons

Upplägget på kakbakningskursen är att varje deltagare väljer ut och bakar två sorters kakor. Just momentet att välja vad som skall bakas är nog det som är svårast för mig, det där med att välja har aldrig riktigt varit min grej. Självklart var jag den siste som bestämde sig denna gången men jag tog i alla fall väl övervägda beslut. En av kakorna som jag tillslut bestämde mig för var Fig Newtons vilket är kakor med fyllning gjord av fikon, tänkte att det var ett säkert kort eftersom jag älskar fikon, det kan liksom inte bli annat än gott. Måste säga att resultatet motsvarade förhoppningarna, lätt knaprig söt kakdeg och kletig fyllning med rejäl fikonsmak. Trevliga och lättgjorda kakor som inte ställde till med så mycket bekymmer. Receptet är hämtat ur systrarna Eisenmanns bok "Två systrars söta".

FIG NEWTONS

Ca 25 bitar

50 g rumsvarmt smör
1 dl farinsocker
½ dl flytande honung
1 ägg
2 ½ dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

Fyllning:
300 g torkade fikon
½ dl farinsocker
3 dl vatten

Rör smör och socker poröst. Tillsätt honung och ägg.

Blanda de torra ingredienserna och rör ned i smeten. Blanda ihop till en smidig deg. Ställ degen kallt i minst en timme.

Gör under tiden i ordning fyllningen genom att koka upp fikon, socker och vatten. Låt koka i ett par minuter tills den mesta av vätskan har kokat bort. Tag från värmen och låt svalna. Kör fikonen i matberedare till en tjock puré. Låt kallna.

Sätt ugnen på 175 grader.

Rulla ut degen till två längder. Lägg en av deglängderna på en mjölad arbetsyta och kavla ut den till en rektangel, ca 30 x 10 cm. Bred hälften av fyllningen i en sträng mitt på degen. Lossa försiktigt degen med en metallstekspade. Vik upp kanterna så att de överlappar varandra. Dela på mitten för att lättare lägga över längderna på en bakplåt, smord eller med bakplåtspapper. Baka ut den andra längden på samma sätt.

Grädda i 15-20 minuter eller tills längderna fått ljusbrun färg. Låt svalna i 1 minut och skär sedan i 2 cm breda bitar. Lägg över på ett galler för att svalna.

Färdigbakta Fig Newtons.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar