lördag 4 december 2010

På utflykt med surdegen

Idag har jag packat bilen full med bunkar med fördeg och skållning och åkt på utflykt till min syster för att ägna hela dagen åt bakning. Luktade lite lagom surt i hela bilen när jag fick upp värmen i kupén, ungefär som att jag skulle hängt i en Wunderbaum  med surdegslukt. Spände noga fast alla bunkar, så här i vintertid är det bäst att ta det säkra före det osäkra, skulle inte varit så kul att få en uthälld fördeg i baksätet.

Surdeg på väg!

Alla skall vara bältade!

Väl på plats hos systern blev det sedan en heldag med bakning vilket resulterade i fyra olika sorters bröd samt lussekatter och muffins. Massor av gott med andra ord. Jag var brödansvarig i huvudsak och syster skötte lussekatterna och muffinsen. Som brödansvarig fick jag en del motion då vi använde båda köken i huset och jag hade ugnen och timern på två olika våningar.... Trappträning under gräddningen blev det, sätta in i ugnen - ner och sätta på timern - 15 min vänta - upp och vädra och sänka värmen - ner kolla timern - upp och vädra vad 5 min osv osv. Så nu kan jag äta brödet med gott samvete.

Lussekatter made by systeryster!

Systern är så här cool när hon bakar... Lite avundsjuk måste jag säga. Notera att hon matchar bunke och t-shirt!!


Detta inlägg är producerat genom ett nordiskt samarbete. Tack till den lurviga norrbaggen som försedde mig med den perfekta svordomen som fick datorn att samarbeta. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar