tisdag 14 december 2010

Crème brulée

När jag och brodern tillsammans med övrig familj var ute och åt på restaurang för ett tag sedan blev det diskussion om crème brulée eftersom några i sällskapet valde detta till dessert. Jag minns inte riktigt hur diskussionen fortlöpte men jag minns att min bror konstaterade att han hade en gasolbrännare som skulle passa för ändamålet och att jag lovade att fixa en crème brulée med hjälp av denna. Eftersom brodern fyllde år i söndags tyckte jag det var en lysande idé att ge bort en smaskig efterrätt i present, så jag bjöd in mig själv på middag på lördagkvällen och tog en crème brulée med mig. Började redan på fredagkvällen med att göra vaniljkrämen som sedan fick stå i kylen till det var dags att göra det knäckiga täcket på lördagkvällen. Inte för att skryta men detta mitt första försök att göra crème brulée blev fantastiskt lyckat, oj vad gott det blev! Detta trots att jag saknade bruléeformar utan istället använde endast en stor pajform.

CRÈME BRULÉE

8 Portioner

12 äggulor
4 dl vispgrädde
6 dl mjölk
160 g socker
2 st vaniljstång

Till karamellisering:
Farinsocker strö
Strösocker

1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Dela vaniljstången och skrapa ur de små fröna ner i en kastrull och tillsätt lite av strösockret. Häll i grädden och mjölken och lägg i de urskrapade vaniljstängerna. Värm blandningen några minuter under omrörning.
3. Blanda äggulor och resten av sockret i en bunke och vispa lätt. Tag bort vaniljstängerna ur gräddblandningen och häll den ner i äggblandningen. Vispa tills allt blandat sig.
4. Smöra åtta små formar eller en större form. Häll blandningen i formarna och ställ dem i en långpanna med hett vatten. Vattnet skall nå lite över halva höjden på formarna. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter eller tills vaniljkrämen stelnat.
5. Tag ut formarna och låt dem kallna.
6. Strö rikligt med farinsocker strö och strösocker över formarna. Karamellisera sockret med hjälp av gasolbrännare.
7. Servera direkt.

Vaniljkrämen färdiglagad.

Först ett rikligt lager med farinsocker strö...

....och sedan ett rikligt lager med vanligt strösocker.

På väg att sätta fyr på gasolen, brodern undervisar från sin plats bakom kameran.

Karamellisering pågår.

Se sådan stil creme brulee makerskan har.

Så här glad ser man ut när man fått en gigantisk creme brulee i födelsedagspresent.

Smaskens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar