fredag 17 december 2010

Ingefärspepparkakor i barnförbjuden form

Min ordentliga syster har beslutat sig för att baka pepparkakor så här före jul och frågade om jag hade något bra recept. Givetvis har jag ett bra recept som är välbeprövat av både mig och min mamma - ingefärspepparkakor. Blir tunna fina pepparkakor med härlig lite speciell ingefärssmak. Jag gillar när de är väldigt tunna och ganska hårt bakta, pepparkakor är som bäst när de är på gränsen till brända tycker jag. Själv har jag inte bakat några pepparkakor i år men däremot ett litet hus som skall dekoreras i morgon, det får räcker så för mig på pepparkaksfronten i år.

Systerns pepparkakor skulle tydligen bli av barnförbjuden form så jag har lovat att leverera vårt snoppformade pepparkaksmått till henne lagom till baket. Måttet är hemmagjort och gjordes för att baka lite skojiga pepparkakor att bjuda på när vi skulle lussa hos broden på hans 30-årsdag. Har sedan även blivit använt för att baka mördegskakor till en väns möhippa. Måttet har skapat ganska många kommentarer, särskilt från män som brukar säga att det tar emot att bita i kakorna haha. Nu blir det systerns arbetskamrater som kommer att föräras dessa barnförbjudna kakor.


INGEFÄRSPEPPARKAKOR
150-175 st.

125 g. mjukt smör
1½ dl sirap
250 g socker
1½ dl vispgrädde
1 tsk malen ingefära
1-1½ msk vaniljsocker
1 msk bikarbonat
700 g vetemjöl

Rör smöret med sirap och socker. Vispa grädden och rör ner den. Tillsätt sedan ingefära, vaniljsocker, bikarbonat och vetemjöl, men spara lite mjöl till utbakningen.

Arbeta degen blank och slät. Täck över och låt stå svalt till nästa dag.

Arbeta upp degen och kavla tunt. Använd rikligt med mjöl vid utbakningen. Ta ut pepparkakor med mått och lägg på smord kall plåt. Grädda i 200 grader ca 5 min.



Mått för barnförbjudna bak.

1 kommentar:

  1. Så fräckt med pepparkakssnoppform, inget man bjuder farmor på kanske :-)

    SvaraRadera