lördag 18 december 2010

Pepparkakshus med vildsvinsskog

Att baka pepparkakshus är ett rejält projekt som tar lite tid, göra deg, göra mallar, baka byggdelar, smälta socker, bygga upp och sist men inte minst dekorera. Däremellan förekommer vanligtvis en hel del aggresioner, kletig deg, delar som inte passar, socker som bränns och kristyr som inte vill vara där den skall. Jag lyckades nog bli arg av alla dessa orsaker även vid helgens bygge av pepparkakshus, fruktansvärt dålig deg som var kletig och flöt ut, brände mig rejält på tummen och lyckades få kristyr både här och där. Men nu står huset där, eller egentligen skall det vara ett härbre. Men jag fick kapa bort det som skulle sett ut som knuttimring på grund av att de jävla degen inte ville samarbeta så jag vet inte om det fortfarande räknas som härbre. Ett litet hus blev det i alla fall om än inte med det utseendet det var tänkt. Byggde dessutom en liten vildsvinsskog utanför eftersom dessa små lymlar finns i mängder här hos oss. Så efter många timmars jobb så finns nu ett ganska så fult litet hus här som nu väntar på att det skall bli dammigt och mjukt innan det äts upp.

 Lägger inte ut något recept på pepparkaksdegen eftersom jag gärna vill bespara andra från de aggresioner jag fick på grund av den.

Grisar, skog och hus före snöfall med florsocker.
Vildsvin som fått kristyr av florsocker med chokladsmak, betarna består av kolasnöre.

Ett litet härbre med granar och svin runt knuten.

Med hjälp av lite grön karamellfärg blev granarnas kristyr grön.


1 kommentar:

  1. Så fräckt det blev, hur snyggt som helst.

    Har själv gjort pepparkaksdeg igår, får se om det resulterar i ett pepparkakshus eller inte

    SvaraRadera