söndag 9 oktober 2011

Äppelkaka i kladdkakestyle

Mitt projekt med att "på-känn-baka" fortsätter, känns inte som att jag öppnat en kok- eller bakbok på flera månader. Är liksom lite mer sport att baka utan recept tycker jag, man vet inte vad det blir i slutändan och man har heller ingen aning om slutprodukten kommer smaka gott eller skunk, lite mer spänning i bagarlivet helt enkelt. Förutom att jag fått fram en hel hög med nya recept genom detta projekt så har jag även lärt mig mer om degar, smetar och ingredienser och hur de påverkar slutresultatet. Helt plötsligt måste man fundera över vilka ingredienser som skapar vilka egenskaper hos ett bakverk och vilken konsistens på degen/smeten som är lämplig att ha för att få det önskade resultatet. Det gäller att använda sina sinnen, att lukta, smaka och känna för att försöka påverka degen eller smeten i rätt riktning. Sedan blir det ändå inte alltid som man tänkt sig och då tar man lärdom av det också. Som man säger det är av misstagen man lär sig och framför allt är det genom misstag man skapar saker man inte tänkt sig men som kanske i slutändan faktiskt är mycket bättre än det tänkta.

Äppelkakan som jag bakade i september blev nog ungefär som jag tänkt mig då den var tänkt som en hybrid mellan kladdkaka och en vanlig klassisk sockerkaksäppelkaka. Smeten är en klassisk kladdkakesmet som fått ett litet tillskott av bakpulver. Vad är då en klassisk kladdkakesmet? När jag framställer en sådan tänker jag "tung", "lite vispning", "massa onyttigheter" och "inget bakpulver". Det vill säga man börjar med en rejäl dos smör och socker och låter bli att vispa smeten fluffig. För att sedan få kladdkakan riktigt kompakt så gör man smeten riktigt tjock och tung och låter bli att tillsätta bakulver. Enligt dessa tankegångarna brukar man få till en riktigt god och kladdig kaka om man gräddar den rätt tid i ugnen. I fallet med äppelkakan ville jag behålla smaken hos en ljus kladdkaka men samtidigt få den att höja sig något så att kakan skulle bli något fluffigare. Resultatet blev riktigt bra och med lite vaniljsås eller vaniljvisp till blev det riktigt riktigt gott.

ÄPPELKAKA I KLADDKAKESTYLE

2 ägg
1 dl rårörsocker
2 dl strösocker
100 g smält smör
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
3 msk kesella

2 tsk kanel
0,5 dl socker
1 äpple

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop ägg och socker och tillsätt sedan det smälta smöret varmt. Blanda samman bakpulver, vaniljsocker och vetemjöl och rör sedan ned det i smeten. Tillsätt sist kesellan och rör samman till en slät smet. Skiva äpplet och lägg skivorna i en plastpåse. Häll i socker och kanel och skaka sedan runt så att äppelskivorna täcks med kanel och socker. Häll smeten i en smord och bröad springform och tryck sedan ned äppelskivorna i smeten. Grädda i ugnen i 20-30 minuter tills kakan fått bra färg och konsistens.



Färdig kaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar