tisdag 25 oktober 2011

Marshmallowkladdkaka

Jag har inte testat att ha marshmallows i bakverk sedan jag testade att baka muffins med marshmallows för nästan 10 årsedan. Då lärde jag mig nämligen att de vita marshmallowliknande "sockerbitarna" som finns bland plockgodiset inte skall förväxlas med de riktiga marshmallowsen. Dessa "sockerbitar" blir nämligen klar rinnande sockermassa när de blir varma och i fallet med mina muffins blev det rinnande socker i hela ugnen kändes det som. Inte nog med att dessa marshmallowkopior totalt sabbade en hel sats med muffins de gjorde dessutom att jag totalt avstod från marshmallows i bakverk på väldigt lång tid. Förra veckan tändes dock en idé när jag såg några marshmallows i skafferiet som inte blivit grillade i sommar och det blev åter dags att testa marshmallows i bakverk. Resultatet blev en kladdkaka helt täckt med marshmallows, fruktansvärt kletigt men förbaskat gott.

MARSHMALLOWKLADDKAKA


1 kaka

125 g smör
1 dl rårörsocker
2 dl strösocker
2 ägg
3 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
2 msk kakao
Marshmallows

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa samman ägg och socker. Smält smöret och häll det varmt över ägg-sockerblandningen och rör runt så att allt blandas. Låt blandningen stå en stund och smörj och bröa en rund springform under tiden. Tillsätt vaniljsocker, kakao och vetemjöl och rör samman till en slät och ganska stabbig deg. Häll ner smeten i formen och tryck ner marshmallows uppepå. Sätt inte marshmallowsen för tätt, de utvidgas ganska mycket när de blir varma. Grädda i ugnen cirka 30 minuter. Känn med en sticka och ta ut kakan när den fått önskad kladdighetsgrad.



Redan när man såg detta började det vattnas i munnen.

Helt marshmallowtäckt kladdkaka.

Perfekt kladdkakeinkråm.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar