måndag 24 oktober 2011

Ett gigantiskt veganskt rödbetsbrödsmonster

I lördags var jag inviterad till kräftskiva och erbjöd mig att baka lite bröd och ta med vilket jag gärna fick göra, önskemålet var dock att det skulle vara både veganvänligt och laktosfritt. Egentligen inte så jobbiga krav att uppfylla eftersom många bröd jag konstruerat faktiskt inte innehållit varken laktos eller några animaliska produkter. Det som jag dock tycker är svårt är att få till saftigheten i bröd som bakats med jäst och inte innehåller några mjölkprodukter. Lite mjölk eller framförallt kanske något i kesellaväg är enkla genvägar för att få saftiga bröd. Men är dessa genvägar uteslutna finns det andra vägar att gå, en är att låta bröden innehålla någon form av skållning och en annan är att tillsätta frukt eller grönsaker. Denna gången valde jag att testa en ny variant där jag utgick ifrån rivna rotfrukter som kokts upp tillsammans linfrö vilket skapat en klistrig seg fuktgivande massa. Eftersom det var en ny metod som jag testade var det väldigt roligt att konstatera att den fungerade bra, brödet blev både saftigt och smakrikt. Vill dock varna för att degen blev väldigt klistrig och därför lite småjobbig att hantera, men om man bara tog det lugnt så löste sig allt väldigt bra och helt klart var det värt besväret eftersom resultatet blev väldigt lyckat. Rödbetorna färgade degen härligt rosa men under gräddningen inträffade det intressanta att inkråmet bleknade till "vanlig" brödfärg medans brödets skorpa förblev rosa, en oväntad men snygg effekt.

Brödet döptes under tillverkningen till det "veganska monstret" eftersom degen blev gigantisk och nästan morrade där den låg och jäste på plåten. Gräddningen tog efter jäsningen lite längre tid än väntat eftersom min ugnstermometer gick sönder och jag hade svårt att avgöra när brödet var klart utan den och därför säkrade upp det hela med att låta brödet vara inne lite längre. Så ungefär samtidigt som brödet togs ur ugnen var det dags att rulla i väg mot kräftskivan och hur transporterar man ett jätte monster till bröd som är rykande hett? Vi fann det bäst att låta brödet ligga kvar på plåten och placera det på några värmetåliga wellpapplådor i bilens bagage. Tror det var en och annan som höjde på ögonbrynen när jag kom utklivandes mitt i Borås kånkandes på ett gigantiskt bröd på en plåt som var så varm att det krävdes grytlappar för att hålla i den. I med brödet i bagaget och sedan i väg.... När vi hunnit några hundra meter börjar det prassla bak i bagaget och vi faller i skratt, monsterbrödet verkar leva och snart kommer det väl smygande över ryggstödet. Det visar sig dock att det bara var bakplåtspappret som prasslat lite (tror vi iaf) för vi stannade för säkerhetsskull och kollade till monstret när vi handlade lite skaldjur på vägen ner och då låg det snällt still.

Väl på kräftskivan kollar den förmodade veganen på mig med konstigt blick när jag säger att jag i sista stund hindrat mig själv från att hälla honung i degen. Varför då? undrar han. Eh ja för att honung framställs av djur säger jag och det fungerar väl inte för veganer? Vegan? Jag är vegetarian....... Lite komsikt men som sagt att göra brödet veganskt var inte så jobbigt och jag tror knappast det blivit godare om jag fått tillåtelse att göra det vegetarianskt och honungen den har jag kvar till något annat gott i framtiden :)

ETT GIGANTISKT RÖDBETSBRÖD (VEGANVÄNLIGT OCH LAKTOSFRITT)

1 stort bröd

220g rivna rödbetor

200g rivna morötter
2dl linfrön
8dl vatten

50 g jäst
0,5 dl ljummet vatten
1 msk salt
0,5 dl olivolja
0,5 dl sirap
1 dl solrosfrön
2,4 liter vetemjöl special

Lägg de rivna rotfrukterna i en kastrull och tillsätt linfrön och vatten. Låt blandningen koka upp och sedan sjuda några minuter tills den börjar tjockna. Tag av värmen och låt svalna till 37 grader.

Smula ned jästen i en degbunke och lös upp den med det ljumma vattnet. Tillsätt rotfruktsgröten, salt, olivolja, solrosfrön och sirap och rör samman till en slät blandning. Arbeta in mjölet lite i taget. Degen kommer bli kletig som tapetklister men skall ändå vara hanterbar när den fått tillräckligt med mjöl. Strö över lite mjöl och låt sedan degen jäsa övertäckt i cirka 1 timme.

När degen är färdigjäst så stjälp den direkt upp på en bakpappersklädd plåt. Platta ut den något men rör den så lite som möjligt så att den behåller sin volym. Pensla med vatten och låt sedan jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt i god tid ugnen på 250 grader.

När brödet är färdigjäst så sätt i det i nedre delen av ugnen. Sänk genast temperaturen till 225 grader. Gräddningstiden är 45-60 minuter. Är du osäker på när brödet är klart så använd en stektermometer, när innertemperaturen är 98 grader är brödet klart. Får brödet för mycket färg så sänk temperaturen till 200 grader i slutet av gräddningen.

Ett bauta bröd... Japp spisen är normalstor...

Ett saftigt mumsigt bröd för både veganer, lakosintoleranta och alla andra som gillar bröd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar