söndag 16 oktober 2011

Frallor med havre & äpple

Vägen till en mans hjärta sägs ju gå via magen och det kan nog ligga mycket i det påståendet. Helt klart stämmer det i alla fall när det gäller norrmannen i mitt liv, det vill säga min lille matälskande fjordhäst. Han älskar alla som ger honom mat och eftersom det sällan är jag är jag inte personen som han håller mest av. Jag är snarare vänsterprasslet som ger honom något gott lite vid sidan om och som tillför den där lilla guldkanten i hans matvardag. Hans hjärta är dessutom lättvunnet för det krävs inte särskilt avancerade anrättningar för att han skall bli nöjd, ett äpple eller en morot och han smälter som en isglass i solsken (till skillnad från svårflörtade karlar som kräver oxfilé för att vinnas).

Det var just hästarnas favoritmat som inspirerade mig när jag för någon månad sedan bakade frallor som skulle jag skulle bjuda ett gäng med mycket hästintresserade människor på. Så det blev vardagskäket havre som utgångspunkt och sedan lade jag till lite äpple som guldkant. Qvick fick inte smaka men jag misstänker att han skulle tindrat med ögonen och sett så söt ut som bara en matförälskad tiggande fjordhäst kan göra. Jag kanske inte tindrade med ögonen när jag smakade men riktigt goda och saftiga frallor blev det.

FRALLOR MED HAVRE & ÄPPLE

3 dl havregryn
7 dl vatten
1 rivet äpple

50 g jäst
1 dl ljummet vatten
0,5 dl olja
250 g kesella 10%
1 msk salt
2 msk ljus sirap
2 dl havrekärnor
Ca 2,2 liter vetemjöl special

Ägg och havrekärnor till pensling

Lägg havregryn, vatten och det rivna äpplet i en kastrull och koka samman till en tjock gröt. Låt gröten svalna till 37 grader. Smula ned jästen i en degbunke och tillsätt det ljumma vattnet. Tillsätt kesella, olja, salt och sirap och rör samman till en slät degvätska. Rör ned den avsvalnade gröten och havrekärnorna. Arbeta sedan in vetemjöl tills degen är smidig och inte allt för kletig. Strö över lite mjöl och ställ degen att jäsa till dubbel storlek ca 30-60 minuter.

När degen är färdigjäst formas runda bullar som läggs på bakpappersklädd plåt. Vispa upp ägget och pensla bullarna med det. Strö över havrekärnor. Täck med bakduk och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt i god tid ugnen på 225 grader.

När bullarna jäst klart så sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda i cirka 10-15 minuter tills frallorna fått guldgul färg och har en innertemperatur på cirka 98 grader. Låt svalna på galler.

Frallor för hästfrälsta.

Finns det något att käka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar