söndag 16 oktober 2011

Hjärtliga rödbetsfrallor

Jag är ingen puttenuttig person när jag bakar, hos mig skapas inga piffiga och puffiga bakverk utan snarare ganska tråkiga och alldagliga saker. Hos mig kommer varken hello kitty tårtor, cakepops i form av hjärtan eller cup cakes med allehanda blommor ur ugnen. Jag satsar liksom mer på smak än på ett tjusigt über pluttenuttigt utseende. Men i lördags slog det slint även hos mig för ur ugnen kom det ROSA frallor med HJÄRTAN på.... Dock kan jag lite stolt säga att den pluttenuttiga färgen kom på naturlig väg från rödbetor och inte från någon läskig hushållsfärg framställd på konstgjord väg. Måste säga att dessa frallorna nog var bland det snyggaste jag gjort någonsin bakat och ärligt tycker jag att Pågen kan slänga sig i väggen med sitt "Vi bakar med kärlek" för hos mig kommer inga läbbiga skumgummiga skogaholmslimpor ur ugnen utan små rosa frallor med hjärtan på.

HJÄRTLIGA RÖDBETSFRALLOR

170 g färska rödbetor + salt och vatten
1 dl äppelmos
50 g jäst
1 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 dl olivolja
cirka 1,7 liter vetemjöl special

Ägg och vallmofrö till garnering

Skala och tärna rödbetorna och lägg dem i en kastrull. Häll i cirka en halvliter vatten och några teskdar salt och koka rödbetorna tills de är mjuka. När rödbetorna kokat mjuka så mixa dem tillsammans med vattnet till en slät puré. Jag fick totalt cirka 4 dl puré. Låt svalna till 37 grader.

Smula ned jästen i en bunke och lös upp den i lite ljummet vatten. Tillsätt rödbetspurén, äppelmoset, olja och salt och rör samman till en slät degvätska. Arbeta in vetemjöl tills du får en smidig deg som släpper bunkens kanter. Strö över lite vetemjöl och låt jäsa övertäckt cirka en timme tills degen uppnåt dubbel storlek.

När degen jäst klart så stjälp upp den på mjölat underlag och kavla ut den till en 30 x 40 cm stor platta. Skär 16 rektangulära bitar med en vass kniv. Lägg bitarna på bakpappersklädd plåt. Vispa upp ägget och pensla ovansidan på bitarna. Strössla hjärtan av vallmofrön med hjälp av en pappersmall. Låt bitarna jäsa i yterliggare 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Grädda frallorna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter tills de fått fin färg. Lås svalna på galler.

Überpluttenuttigt men så jäkla snyggt.

Den som inte faller för dessa frallorna måste vara helt känslokall.

Fluffigt och rosa på helt naturlig väg.

Fralla att dela med sin älskling.

1 kommentar:

  1. gu vad fina,skulle passa lika bra till julen och alla hjärtans.super söta

    SvaraRadera