fredag 22 april 2011

Flyttpizza i surdegsedition

Jag håller på att flytta, eller ja nu är det väl mest uppackning som återstår eftersom själva flyttandet av saker är avslutat. Förra helgen kördes det flyttlass samt skruvades och monterades för glatta livet av mig och några manade familjemedlemmar och efter en hård dags slit blev det sedan flyttpizza på kvällen. Är vad jag förstår brukligt att äta just pizza när man flyttar, antar att det har blivit så eftersom det är mat som man enkelt kan åka och hämta och äta ganska enkelt även om halva beståndet av köksgrejer bor i flyttlådor. Nu hade jag det så bra att jag hade tillgång till mammas kök och grejer på kvällen så några av mina flyttgubbar blev bjudna på hemmagjord pizza på kvällen, kändes lite roligare än att äta köpepizza ur kartong. Trots svår misshandel av min surdegsgrund den sista tiden lyckades jag ruska liv i den så att det till och med blev surdegsbotten på pizzorna. Dock fuskade jag denna gången och hade köpt tomatsås på, ibland måste även den sanne halvfabrikatshataren offra sig när tiden inte räcker till.

Testade en ny variant av botten som jag experimenterade fram, blev lite inspirerad av att en kompis gjort botten med ägg i så jag testade att göra en surdegsvariant med just ägg i degen. Blev bra och smakade gott, kanske blev den lite mjukare än varianten jag tidigare gjort. Kanterna som enligt mig nästan är det viktigaste och godaste på en pizza blev även med äggvarianten riktigt knapriga och goda. Fick så mycket deg av receptet nedan att det räckte både till en långpanna och till en stekpanna och jämför man resultatet av dessa underreden så gjorde stekpannan, enligt mig, att bottnen blev bättre på pizzan.

Jag hade både varm och kall fyllning på min pizza, det vill säga lite som gräddats i ugnen och lite som lades dit när pizzan kom ut ur ugnen. Först bredde jag ut ett lager med tomatsås på bottnarna och efter det massor med riven ost innan några soltorkade tomater och kalamata oliver ströddes på. Efter gräddningen lade jag sedan på lufttorkad skinka, ruccolasallad, pinjenötter och flagad parmesan. Avslutningsvis droppade jag över lite pesto. Blev fantastiskt gott och denna åsikt tror jag även mina flyttgubbar delade med mig.

PIZZABOTTEN MED SURDEG OCH ÄGG

Till 1 långpanna och 1 stekpanna

100 g rågsurdegsgrund
2 ägg
5 g salt
10 g matolja
450 g vetemjöl

Blanda alla ingredienser i en bunke och arbeta samman till en fast och inte allt för kletig deg. Skulle degen bli för kletig så tillsätt mera mjöl. Täck bunken med tallrik eller plast och låt jäsa till dubbel storlek. Låt gärna degen jäsa igång lite i rumstemperatur och ställ sedan att kalljäsa i kylen till det är dags för pizzabak. Har degen kalljäst så ställ gärna ut den i rumstemperatur en liten stund innan den bakas ut. Räkna med ungefär 12-24 timmar i kyl innan degen har jäst klart.


Sätt ugnen på 275 grader i god tid. Smörj gjutjärnspannor eller långpanna med lite matolja och tryck ut degen med händerna. Lägg på önskad fyllning och grädda sedan pizzan 15-20 minuter tills den fått fin färg.


Pizza i stekpanna är lite godare....

....än pizza i långpanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar