söndag 17 april 2011

Matmuffins till flyttgubbarna

Jag skall flytta i morgon, eller rättare sagt mina möbler och grejer skall flytta i morgon, själv kommer jag nog inte i väg förrän till påsk. Nu är det lyckligtvis så att jag fått några flyttgubbar till hjälp vilket är oerhört bra eftersom möbler sällan är så lättflyttade om man är själv. Givetvis måste flyttgubbarna hållas på gott humör och i kväll bakade jag därför några välfyllda matmuffins som vi kan ha till lunch mitt i stöket i lägenheten. Har även förberett en pizzadeg så att vi förhoppningsvis skall kunna äta flyttpizza i morgon kväll. Har rört i hop en helt ny sorts deg med surdeg i som det skall bli spännande att se vad det blir av, resultatet lär väl komma upp här så småningom såvida inte pizzabakandet slutar med katastrof.

Jag bakade mina muffins med gräddfil och cremé fraiche mest för att jag hade slattar av det i kylskåpet. Funkar nog minst lika bra med andra tjockare mjölkprodukter ex filmjölk eller yoghurt.

MATMUFFINS MED PARMASKINKA, KALAMATAOLIVER, SOLTORKADE TOMATER, PINJENÖTTER OCH FRITERAD LÖK.

12 st stora muffins

2 ägg
1 dl cremé fraiche
2 dl gräddfil
1 dl matolja
1/2 tsk salt
4 tsk bakpulver
2 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
50 g pinjenötter
2 dl friterad lök
1 burk kalamataoliver
1 burk soltorkade tomater i olja
100-140 g parmaskinka

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa upp äggen lätt i en bunke och tillsätt cremé fraiche, gräddfil och matolja. Blanda väl. Tillsätt salt, bakpulver utrört i lite mjöl samt de båda mjölsorterna och arbeta samman till en ganska fast och tjock smet. Häll i pinjenötterna och den friterade löken och rör tills allt blandat sig väl. Sätt i muffinsformar i en muffinsplåt med plats för tolv muffins och klicka i en klick smet i varje form. Lägg ner en soltorkad tomat och tre-fyra oliver i varje form och täck sedan med resten av smeten. Avsluta med att trycka ned parmaskinka som rullats till rullar i varje muffin. Grädda på ugnens nedersta fals cirka 20 minuter. Känn med sticka att de är klara. Plocka ur muffinsen ur plåten och låt svalna på galler.


Smaskiga matmuffins perfekta att ha till frukost eller lunch.

Skinkan blir god och knaprig av att gräddas högst upp på muffinsen.

1 kommentar: