fredag 22 april 2011

21 085 714 knäböj i Borås i påsk!

Jag var och tränade Bodyattack häromdagen, ett gruppträningspass som jag tror inspirerats av den klassiska 80-tals gympan. Full fart och käcka handklapp i takt till rörelserna, eller ja alla andra utom jag verkar göra dem i takt, jag gör det mesta i otakt och bakvänt. Koordination är inte min starka sida så jag blir lätt passgångare, fruktansvärt svårt att röra höger hand och vänster fot samtidigt tycker jag. Nu var det dock inte själva gruppträningspasset i sig som var intressant utan den uppmaning som ledaren skickade med. "4 knäböj för varje godisbit i påsk". (Vi som var på passet fick dock göra massor med knäböj utan att få godis så vi borde ha lite inarbetat). Nu borde inte denna uppmaning brytt mig så mycket mer om det inte vore för att jag läste hur mycket godis som säljs i Borås över påsk. I onsdagens Borås Tidning hade de minsann statistik som visade hur mycket godis som säljs i butikerna vanliga veckor och under påskveckan. Eftersom jag har en talang för att fundera på helt onödiga saker så började jag givetvis fundera på hur många knäböjar denna försäljning skulle generera. Så för att få sinnesfrid räknade jag givetvis ut det och vet nu hur mycket det skall knäböjas i Borås över påsk.

Jag skulle egentligen börjat med att väga några gelehallon för att se hur mycket en "vanlig" godisbit väger, det sket sig dock eftersom den elektroniska vågen strejkade. Vilken tur då att google finns, några knappringar och jag fick fram en räkneuppgift (!!!) om just gelehallon där det stod att ett gelehallon vägde 3,62 g. För enkelhets skull avrundade jag till 3,5 g.

I Borås fem största butiker (City Sparköp Knalleland, Coop, ICA Kvantum, ICA Maxi och Willys) säljer de under påsken 18 450 kg godis (en vanlig vecka säljer de "bara" 4 700 kg). Så jag gjorde helt enkelt nedanstående uträkning:

Gelehallonets vikt: 3.5 g = 0,0035 kg
Antal kilo sålt godis: 18 450 kg

Antal "gelehallon" som sålts: 18 450/0.0035 =  5 271 428 st
Antal knäböj som detta genererar: 5 271 428 x 4 = 21 085 714 st

Så om nu allt godis som sålts i dessa butiker skulle avkräva knäböjar för att få ätas upp skulle detta innebära att godisätarna tillsammans skulle få göra dryga miljonen knäböjar. Nu är ju inte allt godis som sålts av gelehallonsvikt, förekommer väl både tyngre och lättare bitar, men uträkning ger i alla fall en hint. Roade mig även med att räkna ut hur många knäböj den genomsnittliga godisätandet per person skulle generera per år. I Sverige äter vi 6000 ton godis tillsammans varje år, det blir cirka 20 kg per person. Lite enkelt räknat skulle det krävas 22 857 knäböj per person för att årligen få mumsa i sig 20 kg godis. Så nu har jag sinnesfrid igen och har ägnat alldeles för mycket tid åt en total nonsensgrej, men i bland måste bara nyfikenheten stillas.

Förövrigt kommer här räkneuppgiften med gelehallon jag hittade vid min googling om det är någon annan som vill ägna sig åt matematik i påsk. Kommer någon med en bra uträkning som verkar rätt kanske det kan dyka upp en påse gelehallon på posten ;).

Gelehallon i en påse har en vikt som är normalfördelad med en medelvikt om 3.62 gram och en standardavvikelse om 0.17 g. Hur stor är sannolikhetenatt ett gelehallon väger mer än 4 gram? Tillhör jag de 5% olyckligaste godisätarna om det gelehallon jag plockar upp ur påsen väger 3.41g?

I morse var det lugnt kring mina fiender nummer ett i påsktid, wellpappgodis torn mitt i gången hos ICA Maxi i Borås.

Fler godistorn och en man som är sugen på att göra knäböj ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar