fredag 3 juni 2011

Mårbackakaka

Är lite tema skrädmjöl hos mig nu, nästan allt jag bakat sista tiden har innehållt detta rostade mjöl. Var lite tveksam till om mjölet skulle vara gott att använda i söta bakverk men den mjuka Mårbackakakan som jag bakade med skrädmjöl som ingrediens blev riktigt god. Faktiskt var det en riktigt lyckad smakkombination med både skrädmjöl och bittermandelolja i smeten vilket gav en spännande och lite ovanlig smak. Jag lät kakan vara lite kletig i mitten vilket var väldigt gott, kanterna som baktes helt klara blev mjuka och möjligtvis något smuliga. God att äta utan några tillbehör men skulle säkert vara ännu lite smaskigare med till exempel lite vispad grädde som tillbehör.

Lyckades som vanligt missa att låta smöret bli rumsvarmt innan det vispas pösigt med sockret eller rättare sagt jag hade för dåligt tålamod så jag orkade inte vänta på att det skulle bli lättrört. Så som vanligt utvecklades det hela till en rejäl brottningsmatch mellan mig, elvispen, bunken och det stenhårda smöret. Till sist nåddes dock det eftertraktade pösigheten och på köpet blev köket städat både här och där eftersom brottningsmatchen medfört en viss spridning av både socker och smör runt om i köket... Att man aldrig blir gammal och klok nog att vänta tills smöret blir mjukt.

MÅRBACKAKAKA

200 g smör
2,5 dl socker
3 st ägg
200 g skrädmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk mjölk
3 droppar bittermandelolja

Sätt ugnen på 175 grader. Smörja och bröa en rund form som mäter 20-25 cm i diameter. Rör smör och socker pösigt och tillsätt sedan äggen ett i taget under omrörning. Blanda bakpulvret och vaniljsockret med skrädmjölet och rör ned det i smeten tillsammans med mjölk och bittermandelolja. Häll smeten i formen och grädda sedan kakan i mitten av ugnen i cirka 50 minuter beroende på vilken konsistens på kakan du önskar. Lossa kakan ur formen och låt svalna på galler.



Inte särskilt flashigt utseende men ack så god.

2 kommentarer:

  1. Varför inte skriva ut mängden skrädmjöl i deciliter också? Det är inte alla som äger en köksvåg. Mängden socker anges ju i deciliter.

    SvaraRadera
  2. Varför inte skriva ut mängden skrädmjöl i deciliter också? Det är inte alla som äger en köksvåg. Mängden socker anges ju i deciliter.

    SvaraRadera