lördag 4 juni 2011

Till Tranemo flyttar bara kaffedrickare...

Jag har som tidigare sagt nyligen flyttat och blivit Tranemobo och som vanligt när man är nyinflyttad försöker företag och kommuner få en att känna sig välkommen och genom detta göra mig villig att spendera pengar hos dem. Olika kommuner verkar ha lite olika metoder för att få en att känna sig välkommen, när jag flyttade till Vara för cirka 4 årsedan fick jag en tjock pärm med massa information om kommunen och en badbiljett. Eller rättare sagt först fick jag en enkät som gick ut på att jag skulle tala om vad jag tyckte om nyinflyttadpärmen. Skrev ett syrligt svar om att jag inte fått någon pärm och jisses vilken fart det blev då, fick ett samtal där de ursäktade sig så mycket och sedan skickade de ut en kommunanställd som personligen överlämnade pärmen. När jag flyttade till Svenljunga var det inte lika seriöst, där fick jag bara en badbiljett och ingen pärm. Nu gjorde kanske detta inte så mycket eftersom jag bott i kommunen i nästan 20 år innan så omgivningen är ganska känd. Något som jag dock tyckte var lite roande var ett litet handskrivet meddelande på badbiljetten, "Gäller för hela familjen". Hmm är detta ett sätt att göra inflyttade bittra singlar ännu mer bittra? För som ensam inflyttande känns det som en liten pik med ett sådant tillskrivet meddelande haha. Eller menar de kanske att jag skall ta med mig min häst Qvick till simhallen? Sedan kan man ju fråga sig vilka som räknas till min familj? Får jag liksom släpa med mig mor, far, syskon, svåger och svägerska? Eller kanske tom morbror och kusin? Får se hur det går med badandet, biljetten i Vara är fortfarande outnyttjad och likaså den i Svenljunga, får se om jag kan utöka samligen med en Tranemobiljett också nu när jag flyttat hit.

Förutom att kommunerna smörar för en så försöker även kommunens affärer att få de nyinflyttade att bli stamkunder genom att ge dem ett bra erbjudande eller tom en gåva. Så vad erbjuder då affärerna för att välkomna en till den nya kommunen? Jo kaffe! När jag flyttade till Vara fick jag en kupong som gjorde att jag gratis kunde hämta ut ett paket Gevalia och häromdagen hälsade "Per med personal" mig välkommen till ICA Kvantum i Tranemo genom att erbjuda mig att kunna köpa två paket kaffe för 30 kr. Riktigt fina och bra erbjudanden, om man nu dricker kaffe vill säga och det gör inte jag. Jag har numera inte ens en kaffebryggare som man kan använda bryggkaffe i utan endast en maskin som kräver espressokaffe (kaffemaskinen är inmurad i lägenheten så den ingick på köpet annars skulle denna onödiga pryl inte funnits i mitt hem). Så jag har konstaterat att jag är konstig för tydligen är den normala inflyttaren en person som dricker kaffe. Vi tedrickare flyttar tydligen aldrig, vi bor kvar i vår hembygd medan det är kaffedrickarna som flyttar utanför kommungränserna. Eller så räknar de helt iskallt med att vi singlar får massor med oväntade besök av folk som dricker kaffe. Nä du Per tyvärr samlade du inga pluspoäng från mig genom ditt "fina" erbjudande, snarare fick du mig att uppskatta "5% rabatt på hela köpet kupongen" som jag fick från ICA Maxi i Borås ännu lite mer. Nu säkrade Tranemobutiken ändå upp lite genom att även erbjuda mig att köpa glass och visst äter jag glass men jag köper aldrig och har det hemma. Dessutom så äter inte bittra singlar 1 liters paket med vaniljglass, vi tröstäter Ben & Jerrys. Så ICA det kanske är dags att inse alla vuxna personer inte pimplar i sig kaffe längre och att elbryggare inte är något som snitsiga singlar har i sitt hem. Om inte annat kanske det är dags att granska ert kundunderlag och inse att alla inte är stöpta i samma form.

Måste dock erkänna att jag är lite sugen på att nappa på erbjudandet om att säga till om jag inte känner mig som hemma på ICA. "Vi hoppas att du skall känna dig som hemma. Säg annars till så hjälper vi dig.". För det första vem i H-vete känner sig som hemma på ICA? Och vill verkligen alla känna sig som hemma där? Finns liksom mammor och pappor som ser det som lyxtid att handla utan barnen och just slippa att ha det som hemma där en hel hop marodörungar röjer runt. Men jag ser med glädje fram emot att ICA Kvantum i Tranemo inom en snar framtid förvandlas till en grön och blå oas (de färgerna är tongivande i mitt hem) och där det inte finns något godis, kaffe och cigaretter utan istället fokus på allehanda nyttigheter. En gigantisk teavdelning med fokus på kvalitetste och dessutom ett brett baksortiment måste också ordnas för att jag skall känna mig som hemma. För att vi ensamma stackars singlar skall känna oss som hemma vill vi gärna även slippa att handla när det är andra människor i butiken, vi är ju liksom vana vid att vara ensamma när vi är hemma ;). Tänk vilken fantastisk butik ICA Kvantum i Tranemo kommer bli när Per och Co hjälpt mig att känna mig som hemma. Tror jag helt enkelt tar och skickar länken till denna bloggpost till dem och väntar på att förändringsvindarna skall börja blåsa :).

Små och stora erbjudanden från ICA Kvantum i Tranemo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar