måndag 6 juni 2011

Smidig och dum som ett kylskåp

Åtminstone här i mina trakter finns uttrycket "Smidig som ett kylskåp" vilket brukar användas när man själv rör sig ungefär lika smidigt som ett åbäkigt stort kylskåp. Själv har jag aldrig varit särkilt smidig, stel som en pinne är nog något som beskriver min kropps smidighet ganska väl. Har liksom aldrig varit i närheten av att kunna gå ner i spagat eller utföra avancerade yogapositioner där man krokar benen bakom huvudet. Inte ens att böja sig ner med sträckta ben och nå golvet med händerna är något som jag klarat av tidigare. En annan "enkel" övning som jag också misslyckats fatalt med är att ligga på rygg och ha benet rakt upp i 90 grader, 45 grader är vad jag lyckats med innan det tar stopp, trots att diverse gruppassledare tjoar att att varje normalrörlig människa skall klara detta. Jag har då lust att tjoa tillbaka att många av dessa "normalrörliga" människor antagligen inte skulle kunna hantera en envis liten fjordhäst. Det är nämligen tack vare ridningen som jag inte är så normalrörlig, när man rider sitter man med lätt böjda ben och tränar musklerna att vara starka i denna position och då blir baksidorna lite kortare än de bör vara. Måste dock skryta och säga att jag blivit lite mindre som ett kylskåp och detta tack vare att jag inkluderat något som heter funktionell träning i mitt liv. En träning som fokuserar på att stärka kroppen för det vardagliga livet och som innehåller en kombination av styrka, smidighet, balans och kondition. Så helt plötsligt kan jag faktiskt nå golvet med händerna och nästan få upp ett rakt ben i 90 grader när jag ligger på rygg.

På tal om smidighet så har jag en egen liten övning som jag brukar pröva i bland för att kolla av om jag fortfarande är lika smidig som i min ungdom. Övningen kallas "Bita sig i stortån" och går som namnet avslöjar ut på att man biter sig i sin egen stortå. Brukar göra den någon gång om året för att kolla av om jag blivit för gammal för att klara det eller ej och hittills har jag klarat mig med betyg MVG. När jag inte längre klarar övningen kommer jag antagligen bryta ihop och få någon form av ålderskris. För er som förfäras över att jag stoppar stortår i munnen så kan jag säga att man givetvis väljer rätt tillfällen för denna övning, när man precis plockat ur stinkande fötter ur arbetsskor är tex INTE rätt tillfälle.

Trots att jag är lite mindre som ett kylskåp numera när det gäller smidigheten så har jag nu istället blivit dum som ett kylskåp (för kylskåp är väl inte särskilt smarta antar jag). Eller rättare sagt några idiotiska kylskåpstillverkare har fått mig att känna mig urdum. Första incidenten inträffade när jag precis flyttat in i min lägenhet och satt i gång mitt kombinerade kyl- och frysskåp. Då fick jag lära mig att det finns kylskåp som har alarm som tjuter högljutt och att dessa alarm kan vara mycket svåra att få tyst på. Är fortfarande heller inte riktigt på det klara med varför kylskåpet larmar, kan vara att det är för kallt eller så i kylen. Problemet avlöses dock genom att man trycker och vrider hejvilt på tillgängliga knappar och reglage och till sist brukar tjutandet avta. Min teori om att skåpet larmar när det är för kallt i kylen brister dock i och med incident nummer två. En dag var det nämligen fruset i mitt kylskåp, en stackars gurka och några morötter låg där alldeles stela av is utan att kylskåpet sagt ett pip. Smarta kylskåpsägare fattar dock att när det blir fruset i kylen måste man höja temperaturen lite, vilket jag trodde var lätt som en plätt att göra. Snälla som kylsåpstillverkarna är så har de anpassat informationen i skåpen så att alla oavsett vilket språk de pratar eller om de är ananlfabeter skall förstå genom att man ritat käcka symboler. Detta medför att alla utom Karolina förstår. För jag stod och stirrade på två symboler och försökte räkna ut om jag skulle vrida på det högra eller vänstra reglaget och kom faktiskt inte fram till vilken som tillhörde själva kyldelen. Symbolerna är ritade så att kyl och frys antingen är markerade med svart eller vitt men vilken av färgerna som symboliserar vad har i alla fall jag svårt att begripa. Så jag har konstaterat att mitt kylskåp är för smart för mig och det skulle fanimej inte förvåna mig om jag en dag kommer ut i köket och finner det böjt på mitten i exakt 90 grader också. Tekniken utvecklas ju i en rasande fart numera. En sak är dock säker, än så länge har mitt kylskåp inga tår och så länge det är så kommer jag vara den enda av oss som klarar att bita sig i stortån. Tur att det finns något som jag kan vara bättre på än kylskåpet:).

Kylskåp med inbyggt IQ-test. Är det vit eller svart som visar vilken del av skåpet som hör till vilket vred?

1 kommentar:

  1. Hihi, vilken rolig morgon jag fick när jag läser din blogg! Du är ju fantastisk på att skriva! :D hihihi så kul jag har nu :P Krrraaaam på dig!

    SvaraRadera