lördag 9 april 2011

En bröddödarmaskin

Jag har skaffat mig ett mordredskap för bröd eller ja på lite finare språk heter det nog brödskärare eller bröddelare skulle jag misstänka. En rejäl gjutjärnspjäs med sylvass kniv som nog får även den tuffaste levainen att darra av skräck. Har länge gått och spanat efter just en brödskärare av denna typen eftersom jag tycker att de är grymt snygga och härom dagen så låg det en och bara väntade på mig i en låda i Limmareds auktionshall. Ännu trevligare var det att det inte vara så stort intresse för maskinen så jag fick lådan för en hundralapp och då ingick en gammal kaffekvarn och en trefot också. Skulle tro att maskinen har åtsminstone några år på nacken men det är svårt att avgöra hur gammal den är. I vilket fall som hellst är den i grymt fint skick och kniven är som sagt sylvass. Funktionen har jag inte hunnit testa än men i just detta fallet går snygghet före funktion, misstänker dock att med tanke på hur vass kniven är så borde den åtminstone kunna skära lite grövre och tyngre bröd. Lägger man däremot i en mjuk och saggig skogaholmslimpa som totalt saknar motstånd finns kanske risken att resultatet blir sämre. Så nu återstår bara att invänta flytt till min nya lägenhet så att pjäsen kan få stå och "glänsa" i köket och förhoppningsvis endast kapa bröd och inte fingertoppar.

Snygg och riktigt gedigen pjäs i gjutjärn, trä och stål.

Inte ens ett stenhårt barkbröd klarar nog att stå emot om man med lite kraft hugger till med denna kniven.

1 kommentar: