torsdag 17 februari 2011

Italieninspirerad paj med nyttigare botten

Jag har en favoritpaj som heter "Chili-och räkpaj" som blivit en favorit av flera anledningar. Den är god, botten är väldigt lätt att "få ihop" och trycka ut i formen, fyllningen är lätt att göra och pajen är dessutom klar betydligt snabbare än en äggstanningspaj. Är någon nyfiken på receptet så finns det här. Som jag skrev i pizzainlägget tidigare i veckan rådde det brist på matlådor i frysen och paj är väldigt bra matlådemat så jag bestämde mig för att komponera ihop en italieninspirerad paj och använde mig av metoden att göra grunden till fyllningen av ägg och keso precis som i chili- och räkpajen. Blev en riktig latmansfyllning, det enda jobbet var väl egentligen att vispa upp äggen lite och riva osten, annars var det bara att öppna burkar och röra ihop allt med en slev, snabbt, smidigt och enkelt. Jag testade dock att göra en helt ny sorts pajbotten som jag aldrig testat innan, ursprungligen är den till ett GI eller LCHF-recept, den är gjord med avsikten att innehålla så lite mjöl som möjligt. Pajdegen innehåller rågmjöl och sedan är resten av mjölet såkallat fiberhusk, dvs malda physilumfrön. Tyckte det lät spännande och framförallt såg det ut att vara en god botten på bilden där jag såg den. Kan väl dock säga att det inte direkt blev någon smaksensation direkt och dessutom var fanskapet riktigt jäkla krånglig att få ihop och få ut i pajformen. Föredrar nog en pajdeg med "riktigt" mjöl i men vill man vara lite nyttigare och minska på mjölet känns den här varianten ändå som ett hyffsat alternativ. Sammantaget blev det en riktig god paj med mycket smak av pesto som gifte sig bra med smaken av tomaterna och oliverna. Finns pesto, soltorkade tomater och oliver i ingredienslistan så brukar det bli gott och det stämde även i detta fallet.

ITALIENINSPIRERAD PAJ MED NYTTIGARE BOTTEN

Pajdeg:
1 dl rågmjöl
1/2 dl fiberhusk
50 g smör
1/2 tsk salt

Fyllning:
3 ägg
250 g cottage cheese
200 g pesto
250 g soltorkade tomater
200 g kalamata oliver
2 dl riven lagrad ost

Hacka ihop smör, mjöl, fiberhusk och salt till en deg. Tryck ut degen i en pajform (ca 24 cm i diameter). Låt vila i kylen ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ugnen ca 10 minuter. Vispa upp äggen och blanda med keso, pesto, soltorkade tomater, oliver och den rivna osten. Häll blandningen i pajskalet. Grädda pajen i ca 25 minuter tills den har stelnat.


Pajen gräddad och klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar