söndag 25 juli 2010

Hallonplockning i ösregn

Förra helgen blev det auktion i ösregn och denna helgen blev det ånyo aktiviteter i ösregn, denna gång hallonplockning. Med paraply i högsta hugg begav jag mig ut i trädgården för att skörda trädgårdshallon och fick med mig en dryg liter bär med mig in igen. Även om det kanske inte var en så angenäm upplevelse att stå och frysa ute i regnet och snålblåsten så fanns det en fördel med vädret; jag behövde inte skölja bären när jag kom in. När man plockat hallon hör det till att göra paj tycker jag och så blev det även denna gång, en hallonpaj med smuldeg som var späckad med mörkt muscovadosocker och därför hade en ton av lakrits. Lakritstemat fortsatte sedan då jag bara var tvungen att testa ett recept som jag läst i veckan; Körsbärsmarmelad med turkisk peppar. Nu var det ju inte körsbär jag plockat (de hänger fortfarande på mogning) utan hallon men jag misstänkte att det skulle gå fint att byta bär i receptet och visst blev det en trevlig marmelad. Mycket hallonsmak men ändå kan man skönja en ganska vass lakritssmak, en helt klart lyckad skapelse.




Hallon från Boestorp.

Färdigrensade och klara för bakning.


Två husdjur som följde med på köpet, lagom till fotograferingen blev de dock blyga och kröp in i sina snigelhus.



HALLONSMULPAJ MED MUSCOVADOSOCKER

Till en pajform cirka 24 cm i diameter
Smuldeg:
275 gram smör
7,5 msk mörkt muscovadosocker
4,5 tsk vaniljsocker
1,5 dl havregryn
4 dl vetemjöl
Hallonfyllning:
5 dl hallon
1 msk mörkt muscovadosocker
0,5 msk potatismjöl
2 msk socker
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda samman alla ingredienser till smuldegen och nyp ihop dem till en smulig deg. Bred ut drygt hälften av smulorna i en pajform så att bottnen täcks. Grädda bottnen i mitten av ugnen cirka 6-7 minuter.
Blanda samman hallonen med sockret, muscovadosockret och potatismjölet och fördela blandningen över den förgräddade bottnen. Strö över de resterande smulorna. Grädda pajen i cirka 20 minuter. Servera med vaniljsås.

Hallonpaj med ton av lakrits.


HALLONMARMELAD MED TURKISK PEPPAR


Till en liten burk

5 dl hallon
0,5 dl vatten
1 dl mörkt muscovadosocker
2,5 dl syltsocker med pektin
3 st turkiska pepparkarameller

Mortla karamellerna till ett fint pulver. Blanda alla ingredienser i en gryta och låt koka upp under omrörning. Låt koka under omrörning cirka 5 minuter tills bären kokat sönder. Häll upp marmeladen i en väl rengjor burk. Låt svalna.

Ser ut som vilken marmelad som hellst men i burken döljer sig en marmelad med överraskande smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar