söndag 9 januari 2011

Äppelmos- och lingonkakor

Mitt andra bidrag på kursen var dessa Äppelmos- och lingonkakor som jag valde mest för att vi har ett litet lager av både äppelmos och lingon i frysen. Kändes också som en kaka som kunde vara lite spännande att baka eftersom det ur receptet inte riktigt gick att utläsa hur smak och konsistens skulle bli. Måste medge att jag blev lite överraskad av resultatet, hade räknat med en ganska hård cookieliknande kaka men fick i stället ganska mjuka kakor som i smak och konsistens var ganska lika skånska pepparkakor. Själva degen blev ganska söt av äppelmoset vilket gjorde att de lite sura lingonen bröt av fint. Om kakorna inte äts upp direkt så mår de bäst i frysen, ytan blev ganska kletig fort om de förvarades i burk ofrysta. Jag gjorde 15 kakor som det står i originalreceptet, blev nästan lite väl stora kakor så en liten minskning av storleken skulle i alla fall jag föredra. Receptet är hämtat ur systrarna Eisenmanns bok "Två systrars söta".

ÄPPELMOS- OCH LINGONKAKOR


Ca 15 kakor

100 g smör
2 dl farinsocker
3 dl äppelmos
4 dl vetemjöl
2 tsk kanel
½ tsk bikarbonat
1 kryddmått salt
2 dl färska eller frysta lingon

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äppelmos.

Blanda de torra ingredienserna och rör ihop med smeten. Rör försiktigt i lingonen.

Kyl i en timme. Sätt ugnen på 200 grader i god tid. Forma sedan degen till runda bollar. Lägg kakorna på en bakplåtspappersklädd plåt. Lämna ganska mycket mellanrum eftersom kakorna flyter ut ganska mycket.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 13-15 minuter. Lägg över kakorna på ett galler att svalna.

Rejäla kakor med smak av lingon, äppelmos och kanel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar