måndag 20 september 2010

Höstiga limpor

I lördags blev mina nya rågsurdegsgrunder färdiga och då passade det utmärkt med lite bakning med hösttema på söndagen. Det blev den tidigare prövade pumpalevainen dock lite modifierad denna gången samt ett skållat rågbröd med lingon, pumpapuré och riven pumpa. Levain med pumpa har jag bakat tidigare och receptet finns här denna gång hade jag dock ingen vetesurdegsgrund färdig så jag bytte ut den mot 100 g rågsurdegsgrund. Rågmjölet i fördegen byttes också ut mot 50 g ekologiskt grahamsmjöl. Förändringarna påverkade inte slutresultatet nämvärt utan bröden blev i stort sett precis likadana som förra gången.

Färdigbakade pumpalevain.

Rågbrödet gjorde jag en extra stor sats av, så stor att den inte fick plats i assistenten så det fick bli handblandning av degen. För er som vill testa receptet går det dock att halvera receptet nedan och bara göra tre bröd. Satsen var på vippen till att vara för stor eftersom de fyra bröden fick trängas rejält för att få plats i ugnen, men fungerade gjorde det.

HÖSTBRÖD FRÅN BOESTORP

4 st stora limpor

Fördeg:

200 g rågsurdegsgrund
600 g ljummet vatten
360 g rågmjöl

Skållning:

300 g lingon
400 g riven pumpa
300 g rågkross
200 g farinsocker
650 g pumpapuré
150 g vatten

Huvuddeg:

Fördegen från gårdagen
Skållningen från gårdagen
1300 g vetemjöl
300 g rågmjöl
150 g linfrö
150 g pumpafrö
40 g salt

Dag 1:

Blanda alla ingredienser till fördegen, täck med plast och låt stå i rumstemperatur över natten. Blanda riven pumpa, lingon, rågkross och farinsocker. Koka upp pumpapurén tillsammans med vattnet och slå det sedan över krossblandningen. Täck med plast eller tallrik och låt stå över natt.

Dag 2:

Blanda samman fördegen, skållningen och alla andra ingredienser till en deg i en degbunke. Låt degen jäsa till dubbel storlek vilket tar cirka 4 timmar. Tag upp degen på bakbord och dela den försiktigt i fyra delar. Runddriv varje del till en rund bulle genom att vika in kanterna mot mitten så att ytan spänns. Placera bullarna med invikningen nedåt i jäskorgar eller i kökshanddukar i skålar. Låt dem jäsa cirka 1-2 timmar.

Sätt ugnen på 275 grader i god tid före brödet jäst klart och placera en plåt i mitten av ugnen och en i botten av ugnen. När degen jäst klart tag ut den översta plåten och lägg på ett bakplåtspapper. Vänd upp de tre degbullarna på plåten. Placera plåten i mitten av ugnen och släng in 3-4 isbitar på plåten i botten av ugnen. Stäng luckan och sänk genast temperaturen till 250 grader. Grädda i 15 minuter och vädra sedan ugnen genom att öppna och stänga luckan. Sänk sedan temperaturen till 200 grader och grädda ytterliggare 15-25 minuter. Vädra ugnen var 5 minut under den sista gräddningsperioden. Brödet är klart när innertemperaturen är 98 grader.

En riktig jättedeg på bakbordet.
 
Bubblig och trådig. En deg som jäst kan vara ett riktigt konstverk.

3 av 4 färdiggräddade limpor.
 
Snygga småsprickor på ovansidan.
 
Bröden fick ett härligt saftigt inre samt en hård och välsmakande skorpa. Hitills har det enbart fått posstiva tillrop från provsmakarna.

Surdegsbakning är intressant tycker Kurbits. Sådan matte sådan katt...

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad det är med min rågsur. Men jag tycker att det blir så väääldigt syrligt när jag bakar med rågsur som ända jäsningsmedel.

    Börjar fundera på om just min rågsur är ovanligt sur.

    De här höstbröden - skulle du säga att de har en rejält syrlig smak?

    /Martin
    martin.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Jag har också fått till några rejält syrliga bröd när jag bakat med rågsurdegsgrund. Jag har som du kanske märkt en lite egenhet att ofta slänga i frukt/grönsaker i mitt bröd och då blir det ofta inte så syrligt (förutom rabarberbrödet då kanske men det har ju sin förklaring..). Dessutom så har jag märkt att lite sötma i form av farin eller mörk muscovado verkar ta bort lite syrlighet.

    Höstbrödet blev inte särskillt syrligt alls faktiskt men som sagt det är både riven pumpa, pumpapuré och lingon i degen samt en hel del farin. Har smakat betydligt syrligare surdegsbröd. Ut och köp en pumpa och testa vettja! :)

    Höstbrödet upplever inte jag som särskillt syrligt

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blogg, så du gillar också att baka med surdeg, kul :-) , låter spännande med pumpapure i

    SvaraRadera