onsdag 16 juni 2010

Varför ägna sin fritid åt att pyssla om degar?

Jag fick ett SMS från min sambo för några årsedan som löd "Köp rostbröd". Snäll som man är (nykär givetvis) svängde jag förbi ICA på vägen hem när jag klivit av tåget och köpte en Pågens Roast and Toast. Nu är väl kanske inte vårt lokala ICA det allra billigaste i världen men jag tyckte att 25kr var ganska dyrt för ett rostbröd som egentligen bara behöver bestå av mjöl, vatten, salt och jäst. Hade jag istället använt pengarna till att köpa ingredienser hade jag ju kunnat baka betydligt fler limpor än endast 1 st. Antagligen hade dessa limpor också räckt längre eftersom de på långa vägar inte skulle ha lika stort luftinnehåll som den köpta limpan. Denna "dyra" Roast and toast gjorde att jag grävde fram den gamla hushållsassistenten som jag fått "på köpet" med sambon och började försörja oss med egenbakat bröd istället.

Det som började som ett sätt att spara lite matpengar har dock med tiden blivit mer av ett fritidsintresse som jag gladeligen fyller min lediga tid med. Förutom att jag har roligt får vi också godare bröd som jag även misstänker är lite nyttigare än fabriksbakat (Har inga vetenskapliga rapporter att hänvisa till dock).

För ett tag sedan tog jag ett nytt steg i min utveckling som bagerska genom att börja baka det trendiga och välomtalade surdegsbrödet. Detta innebär att jag numera har två små burkar i mitt kylskåp där det bor en kletig massa som skall pysslas om och matas med jämna mellanrum, ungefär som att ha vuxenvarianter av Tamagotchis. Numera händer det att jag i panik ringer till min sambo eftersom jag kommit på att jag glömt bort mina surdegar i jässkåpet och beordrar honom att gå in och flytta dem så att min samvete kan stillas. Bäst att sköta sig annars kanske någon surdegsskyddsinspektör kommer och gör hembesök och ger mig surdegsförbud pga av vanskötsel. Att baka med surdeg är lite krångligare men ger mer spänning i livet genom sin oberäknelighet och eftersom jag gillar utmaningar bakar jag numera mer än någonsin.

Som ni kanske märker kommer det bli mycket bakning i denna blogg men jag kan nog utlova en hel del annat också. Jag brukar exempelvis förpesta min omgivning med berättelser som av någon anledning ofta handlar om tåg, Borås, cykling och livsmedelsaffärer så risken finns att även sådant kommer att leta sig in här. Men som sagt det kommer bli mycket bakning och jag lovar att bjuda på roliga anekdoter, smarriga recept och allmänt hänga ut mina eskapader i köket.

2 kommentarer:

  1. Har du något recept på bra rostbröd :-)

    // Jeanette

    SvaraRadera
  2. Ja det har jag. Skall se till så att det kommer upp recept på rostbröd här inom en snar framtid :).

    SvaraRadera