onsdag 23 juni 2010

Det är viktigt att vara snygg när man köper bananer

Som de allra flesta andra människor som inte lyckats bli helt självförsörjande på föda så besöker jag livsmedelsaffärer ganska regelbundet. Ett nödvändigt, dyrt och ganska ohumoristiskt nöje. Jag besöker gärna mina tre favvoaffärer här i Borås tidigt på morgonen innan jag börjar jobba, har drygt en timmes "håltimma" mellan tåget ankommer stationen och jag börjar jobba och då brukar jag passa på att handla. Det brukar vara jag och ett antal pensionärer som strövar runt i affären på morgonen och det är rätt skönt att slippa trängseln och stressen som uppkommer lite senare på dagen. Ibland samlar jag även extra pensionärspoäng genom att t.o.m stå och vänta utanför innan ICA Maxi öppnar klockan åtta på morgonen. Eftersom jag oftast handlar på morgonen så glömmer jag av hur man skall bete sig om man mot förmodan skulle råka åka dit en torsdageftermiddag när stressade människor skall helghandla. Om man befinner sig i affären vid dessa tidpunkter måste man tänka på följande:

1. Skriv en inköpslista som är anpassad till ordningen varorna kommer i affären, strömmen av kundvagnar är så stark att det är svårt att vända och gå tillbaka och hämta något. Går du mot strömmen måste du vara beredd på att få sura blickar för att du går år fel håll.

2. Ta på dig slagtåliga kläder så att du klarar att bli rammad av kundvagnar som vuxna kör och de små röda rullande korgarna som barn kör omkring och leker med.

3. Att det inte är prioriterat att tömma självscannrarna från "betala själv tornet" så antagligen måste du stå och köa och kasta arga blickar omkring dig även fast det är just detta du vill slippa när du scannar själv.

4. Att det är kaos på Tacosavdelningen, chipsavdelningen och lösgodisavdelningen.

5. Att du antagligen kommer bli kallad tant vid ett eller fler tillfällen av någon stressad förälder. Mamma till barn: "Flytta dig lite det är en tant som skall förbi". Hallå!!! Jag är fortfarande ungdom enligt SJ.

Som sagt jag tycker det är lungnare på morgonen, de stora butikerna här i stan har dessutom så breda gångar att det är lätt att kryssa mellan rullatorer och kundvagnar med LGF-skylt (långsamt gående fordon). Även om det låter så är faktsikt inte handlandet enbart en källa till gnäll för min del utan är också en aktivitet som ganska ofta bjuder på några humoristiska inslag. Häromdagen mötte jag exempelvis mannen som försökte se tuff och snygg ut när han handlade bananer.

Dagen jag mötte "bananmannen" var jag i affären för en lite lunchsnabbis (handla snabbt på lunchen alltså, inget annat). Bananmannen, som jag misstänker var en familjefar som var utskickad med inköpslista skriven av sin fru, befann sig på fruktavdelningen när jag kom ilande med min ekologiska inköpskasse (så att folk skall tro att jag endast köper fina ekologiska varor ;-) ) och scannern i högsta hugg. Med sig hade han en extra stor familjekundvagn, vilket enligt mig stödjer min hypotes om familjefar, singlar handlar inte med familjevagnar om de inte skall ha party med polarna och bananer är ingen "party med polarna mat". Bananmannen grabbar tag i en klase Chiquitas och slänger dem sedan med en elegant posé från en possition cirka en halvmeter från vagnen och låter dem hamna längst fram i stora familjevagnen. "Bang" säger det när klasen dänger i kundvagnsgallret efter det snärtiga och snygga kastet. Visst var det snyggt men jag har svårt att tro att någon av kvinnligt kön skulle bli imponerade av den manlige och tuffa handlaren. Vi som såg honom kände enbart sympati för honom eftersom vi visste att när han kom hem med klasen till frugan skulle han få skäll eftersom hälften av frukterna skulle ha snyggt brunt rutigt mönster. Min första tanke när jag såg honom var liksom "Gör om, gör rätt". Hoppas att det inte stod även ägg på hans lilla lista... Kan även se mjölken komma flygande och landa snyggt uppe på bananerna. För att inte tala om synen när bananerna slängs ned först i kassen och sedan täcks över med två pet-flaskor Coca Cola.

Som sagt jag blev inte så imponerad av bananmannen men han förgyllde min dag och gav mig något roligt att tänka på under eftermiddagen på jobbet. Så fortsätt gärna alla män att försöka stila för det fyller oss kvinnors vardag med så mycket humor. Fortsätt ställ er längst fram vid spegeln på gruppassen på gymmet och spänn dig så mycket du kan medan du gör några snygga rörelser, det blir så roligt när du sedan är totalt bortkollrad under passet och inte gör en rörelse rätt. Fortsätt stila i affärerna och kasta så mycket bananer ni vill för då kan ni t.o.m bli omskrivna och omdöpta till bananmannen.

En liten misstanke har dock vuxit fram om att bananmannen kanske älskar banankaka och därför gör allt för att bananerna skall bli bruna och banankakevänliga så fort som möjligt. I så fall rekommenderar jag honom att testa receptet på banankaka som finns i Sju Sorters Kakor, det är riktigt bra. Kanske återkommer jag med resultatet av ett banankakebak någon gång i framtiden, även min sambo kan nämligen i bland få bananer uppskriva på sin inköpslista :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar