söndag 4 september 2011

Munka Ljungbyfrallor

Även om jag bakar en hel del så har jag även några andra intressen, bland annat har jag en 15-årig fjordhäst som heter Qvick som upptar en hel del av min tid (äter även upp en stor del av min plånbok....). Qvick är en snygg liten häst och därför har matte kört honom land och rike runt för att medverka på olika utställningar där det, kan man säga, tävlas i skönhet. Bra har det också gått och Qvick har numera ett ganska välfyllt prisskåp (läs plastback i mitt förråd) och dessutom en stor samling av prydnadssaker som han vunnit. Förra helgen var det dags för årets första utställning och denna gången skulle resan gå mot Munka Ljungby i södra Skåne. Eftersom utställningsdagar börjar tidigt och ofta slutar ganska sent så är en välfylld matsäck något som behöver följa med i packningen så i lördags passade jag på att förena mina intressen och baka lite frallor att ta med på utställningresan till Skåne. Jag uppehåller trenden med att baka utan recept och skapade återigen frallor "på känn".

Detta frallexperiment blev rikitigt lyckat och resulterade i saftiga och goda frallor med härligt tugg av olika frön.

MUNKA LJUNGBYFRALLOR

Ca 12 st

50 g jäst
1 dl ljummet vatten
5 dl turkisk yoghurt
2 tsk salt
1 dl olja
1 dl solrosfrön
1 dl linfrö
1 dl pumpafrö
3 dl havregryn
14 dl vetemjöl

Ägg och frön till pensling

Smula ner jästen i en degbunke och lös upp den med det ljumma vattnet. Tillsätt yoghurt och olja och rör samman till en slät degvätska. Rör ner saltet, fröna och havregrynen och tillsätt slutligen vetemjölet lite i taget tills degen är smidig och släpper bunkens kanter. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa övertäckt cirka 30-60 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader. Knåda ihop degen och dela sedan i 12 bitar som formas till runda frallor. Lägg frallorna på bakpappersklädd plåt. Vispa upp ägget och pensla sedan frallorna med en gång. Strö över blandade frön och låte sedan frallorna jäsa 30 minuter.

Grädda frallorna i mitten av ugnen cirka 15 minuter tills de fått fin färg och är genomgräddade. Låt svalna på galler.


Frallor för skåneutflykt


Mattes malliga utställningshäst på plats i Munka Ljungby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar