fredag 5 augusti 2011

Vaniljmuffins med hallon, vit choklad och crumble

Förutom dinkelfrallor skall även några muffins få följa med på turen till Skåne. Även här blev det improvisation då jag saknade något recept att använda mig av. Fick dock högsta betyg av min provsmakare som bet i muffinsen och sedan bara ägnade sig åt att fånle de närmsta minutrarna. "Det var inte sista gången du bakade de här" är nog ett av de bästa betygen man kan få. Vi skulle egentligen ha delat en muffins som provsmakning men vi enades ganska snart om att vi skulle ta varsin, så goda blev de! Är inte alltid som jag skriver ner hur mycket av varje ingrediens jag tar när jag improviserar ihop bakverk men som tur var gjorde jag det denna gången vilket ger mig och andra möjlighet att baka dessa fantastiska muffins igen.

VANILJMUFFINS MED HALLON, VIT CHOKLAD OCH CRUMBLE

7 stora muffins

2 ägg
1 dl socker
2 dl vaniljyoghurt (jag använde Lindahls delikatessyoghurt med vaniljsmak)
1 dl flytande matfett (jag använde Milda Culiness men det går säkerligen bra att använda olja eller 100 g smält smör i stället)
5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100 g vit choklad
225 g hallon (jag använde frysta hallon men färska fungerar nog lika bra)

Crumble
75 g smör
1 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg alla ingredienser till smuldegen (crumblen) i en skål och nyp samman till smulor.

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt matfett och yoghurt och rör till en jämn smet. Blanda ut bakpulver och vaniljsocker i lite av vetemjölet och tillsätt i äggblandningen tillsammans med resten av vetemjölet. Rör samman till en slät ganska tjock smet. Skär chokladen i centimeterstora fyrkanter och tillsätt i smeten. Vänd försiktigt ned hallonen i smeten precis innan den skedas upp i formarna. Fyll amerikanska muffinsformar till 3/4 med smet och avsluta med att strö över crumble längst upp på smeten. Grädda muffinsen i cirka 15-20 minuter i nedre delen av ugnen tills de fått gyllenbrun färg. Känn med sticka så att de är klara.

 

Hallonmuffins to die for :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar