fredag 5 augusti 2011

Sösdalafrallor

I morgon skall jag ut på en liten tripp till Skåne och för en gångs skull är det inte något med hästanknytning som får mig att röra på mig. Eller ja det är i alla fall inget med anknytning till djuret häst. För i morgon blir det tema motorer och bilar istället dvs hästkrafter i form av döda ting. Vi är nämligen ett gäng som skall åka ned till Sösdalaskroten och köpa bildelar och förhoppningsvis i alla fall ha med oss tre stycken motorer med oss hem. Min roll i det hela är egentligen bara att vara ett trevligt sällskap, låna ut min bil och att förse oss med frukost och fika. I kväll blev det därför tjänstgöring i köket för att skapa lite frallor att äta till frukost på vägen ned. Eftersom jag inte var hemma i mitt egna kök och hade tillgång till mitt kokboksbibliotek så bakade jag helt enkelt lite frallor på känn vilket blev riktigt lyckat. Härligt fluffiga och saftiga frallor med mustig smak från dinkelflingor blev resultatet. Måste säga att frallorna blev imponerande fluffiga med tanke på att de är bakade för hand utan bakmaskin vilket i vanliga fall brukar ge bröd lite tråkigare konsistens.

SÖSDALAFRALLOR

14 stora frallor

3 dl dinkelflingor
7 dl vatten
1 medelstor morot
50 g jäst
2 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
1 dl olja
2 dl solrosfrö
13 dl vetemjöl

1 uppvispat ägg till pensling
1-2 dl dinkelflingor till garnering

Häll dinkelflingor och vatten i en kastrull och låt koka samman till en tjock gröt. Riv moroten och rör ner i gröten mot slutet av kokningen. Ställ gröten att svalna tills den inte är varmare än 37 grader.

Lös upp jästen i det fingervarma vattnet och häll blandningen i dinkelgröten. Tillsätt salt, olja och solrosfrö. Arbeta in vetemjöl i degen tills den är smidig men fortfarande lite kletig. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa till dubbel storlek vilket tar cirka 30-60 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader. Forma runda frallor av degen och lägg på bakpappersklädd plåt. Pensla med ägg och strö över lite dinkelflingor som garnering. Låt frallorna jäsa ytterligare 20-30 minuter.

Grädda i mitten av ugnen cirka 15 minuter tills frallorna fått en gyllenbrun färg.

Frallor redo att åka på roadtrip till Sösdala

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar