onsdag 3 augusti 2011

Nektarinpaj "på känn"

Sommaren är väl smulpajens stora högtid. Börjar någon gång på våren med att man gör paj på rabarber och sedan avlöser jordgubbar, vinbär, blåbär och hallon varandra i pajen innan det är dags för äpplena att avsluta pajfesten någon gång i september. I år har jag dock hittat en ny favoritfyllning i smulpajen nämligen persikor eller nektariner vilket blir väldigt väldigt gott. Dessa frukter är i säsong nu vilket innebär att de är extra goda och dessutom säljs till ett bra pris så jag har passat på att köpa massor och dels ätit som de är men även bakat paj med dem. Så vad har jag då använt för recept? Helt ärligt inget alls.... Är inne i en riktig "på-känn-period" just nu vilket innebär att jag i stort sett helt slutat använda recept och för det mesta bakar och lagar mat efter eget huvud. I bland skriver jag ner och sparar det påhittade receptet i bland struntar jag i det och konstaterar att det kommer vara svårt att få samma resultat ytterligare en gång eftersom jag inte kommer ihåg hur jag gjort. Så istället för ett recept blir det i detta inlägg en lite inspiration till hur man gör en nektarin- eller persiokopaj på känn.

GRUNDRECEPT PÅ SMULOR

De allra enklaste formen av smulor till en smulpaj gör man genom att blanda ihop smör, mjöl och socker till en ändamålsenlig konsistens. Till en liten paj som passar till två personer där man använder smulor både som tak och botten brukar jag utgå från 100 g kallt smör som jag skär i lite mindre bitar. Sedan tillsätter man någon deciliter socker och några deciliter mjöl. Börja med sockret och lite mjöl och fyll sedan på med mjöl tills du är nöjd med konsistensen. Vad är då en bra konsistens? Jag tycker det brukar vara lagom med mjöl/socker när degen lätt ramlar av fingrarna när du nyper i den, dvs inte är så kletig längre. När jag är nöjd med konsistensen brukar jag smaka på smulorna. Är degen då inte tilräckligt söt tillsätter man mer socker. Är degen för söt får man antigen gilla läget eller tillsätta mer mjöl och smör.

LITE ROLIGARE SMULOR

Vill man "skoja till" smulorna lite så kan man till exempel testa att ersätta mjöl/socker med en eller flera av nedanstående saker:

  • Frön, ex sesamfrön & vallmofrön.
  • Marsanpulver, sådant som man vispar ihop kallrörd marsansås av.
  • Vaniljsocker
  • Kakao, antingen i alla smulor eller i hälften så att du får en "tigerpaj"
  • Havregryn
  • Farinsocker
  • Råsocker
UT I FORMEN

När jag gör smulpaj så brukar jag lägga smulor både under och över fyllningen. Väljer man att täcka bottnen med smulor så måste dessa förgräddas en stund innan man lägger i fyllningen. Här är jag inte heller riktigt konsekvent med värme och gräddningstid men 200 graders ugnsvärme och gräddning i cirka 10 minuter brukar vara lagom. Jag är nöjd med gräddningen när man kan ana att smulorna börjar få en lätt ljusbrun nyans. Ett tips är att inte trycka ut degen i formen innan du gräddar den utan endast strö i smulorna, jag inbillar mig nämligen att pajbottnen är lite lättare att lossa från formen då.

I MED FYLLNINGEN

När bottnen är förgräddad läggs fyllningen i. Använder man nektariner/persikor så skärs dessa i smala klyftor som läggs i pajskalet och sedan strör man över socker. Här kan man variera mellan att använda ex strösocker, farinsocker och rårörsocker. Gör man paj med blötare fyllning ex hallon, blåbär och vinbär så strör man även över någon matsked potatismjöl vilken gör att fyllningen inte blir lika blöt och vattnig.

MERA SMULOR

Avlsutningsvis innan pajen gräddas så strör man över de återstående smulorna. Tycker man som jag väldigt mycket om mötter och frön kan man även strö över lite sådant tillsammans med smulorna. Till nektarinpajerna jag gjort så har jag exempelvis använt melonkärnor och hasselnötter.

GRÄDDNINGEN

När de sista smultaket och fyllningen är på plats är det dags att grädda pajen. 200 graders ugnsvärme brukar vara lagom och jag brukar sätta mina pajer strax under mitten av ugnen. Sedan gräddar man helt enkelt pajen till den ser färdig ut vilket brukar ta cirka 20-30 minuter.  Smulorna på toppen skall ha fått lite färg och fyllningen skall vara mjuk (kanske främst gäller persikor och nektariner, bär är ju ganska mjuka från början) när pajen är klar. Jag brukar säga att pajen är färdig när den ser god ut, det brukar vara ett bra riktmärke.

TILLBEHÖR

Jag föredrar att äta kall marsansås till smulpaj men även glass, grädde, vaniljsvisp och varm vaniljsås är gott.

ÄTA

Min helt personliga åsikt är att smulpaj är godast kall och brukar därför baka den i god tid och ställa den i kylskåpet i väntan på att den skall ätas. Smaken är ju som sagt delad så givetvis kan de även ätas ljumma eller varma. Jag brukar ställa fram pajen kall och låta dem som vill ha pajen varm köra den i micron en stund, då blir alla förhoppningsvis glada och nöjda.

En av varianterna av nektarinpaj som jag gjort.... Jodå det finns nektariner under det rejäla smultäcket :)

1 kommentar:

  1. Så tokgott med smulpaj, borde också göra en med nektariner då jag har en massa i kylen som blivit för mjuka/mogna

    SvaraRadera