tisdag 24 augusti 2010

Muffins med blåbär och vit choklad

Att baka har jag sysselsatt mig med ganska länge men i början blev det mest enklare saker, såsom chokladbollar (eller ja i min hemkunskapsbok heter det negerbollar vilket tydligen var ok att säga i skolan på den tiden). Chokladbollarna var flitigt bakade av både mig och mina syskon så vad jag minns så var just den sidan i boken alldeles brun och kletig. En annan sida som också var välanvänd var muffinssidan där man kunde välja att baka vita eller bruna muffins (med eller utan kakao). Vi var dock lite "våghalsiga" jag och mina syskon så vi gjorde dem gröna i stället genom att tillsätta grön karamellfärg vilket gjorde muffinsen lätt ljusgröna i färgen (jag vet att vi sa att de såg ut som ett ganska fult ord men om jag säger sönderälskade madrasser så kanske ni hajar vad vi kallade dem...). Detta var nog mitt första receptexperiment där jag för första gången gjorde något eget av ett recept och inte maniskt följde alla instruktioner. Bakandet och receptexpermineterandet har sedan fortsatt och nästa experminet som jag minns och som blev väldigt lyckat är av någon anledning också muffins. Muffins som för mig när jag var liten var små ganska låga bakverk i vida pappersformar utvecklades ganska snart till att bli stora rejäla, tunga bakverk i höga formar, de amerikanska muffinsen blev trendiga. Helt plötsligt fanns det amerikanska muffinsformar i affärerna, så kallade muffinsplåtar började säljas och det utkom flertalet böcker som bara handlade om muffins. Jag blev en ivrig muffinsbakare som testade mycket som både resulterade i goda och mindre goda bakelser. Ett misslyckande som jag särskillt minns var muffinsen som skulle innehålla mashmallows, vet inte om jag köpt fel sort men alla mashmallowsbitar smälte i ugnen och rann ut över hela plåten och muffinsen de åkte i komposten. Idag har ju muffinsbakandet utvecklats ytterliggare och idag bakar vi inte längre muffins utan nu är det cup cakes som gäller. Själv har jag tröttnat lite på muffins och det händer ganska sällan numera att det blir sådana som kommer ur ugnen. Fast om jag någon gång bakar muffins så blir det de framexpermineterade muffinsarna som jag nämde ovan, mina amerikanska muffins med blåbär och vit choklad. Dessa har jag bakat så många gånger att jag tappat räkningen och många som känner mig har någon gång blivit bjudna och fått smaka. Detta är också receptet som flest bett att få för en sak är säker dessa skapelser smakar himmelskt.

KAROLINA MUFFINS MED BLÅBÄR OCH VIT CHOKLAD

12 st stora muffins

3,5 dl yoghurt med vaniljsmak*
2 ägg
2,5 dl strösocker
1,5 dl raps- eller matolja
6,5 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
1 tsk salt
1,5 tsk vaniljsocker

Fyllning:
2 dl frysta blåbär
150 g grovhackad vit blockchoklad

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Blanda försiktigt ihop yoghurten, äggen, sockret och oljan (Använd inte elvisp).
3. Blanda ihop vetemjölet, bakpulvret, saltet och vaniljsockret i en annan bunke.
4. Vänd försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör ner blåbären och den vita chokladen.
5. Fyll smeten i stora muffinsformar (Fyll inte formarna till mer än 3/4). Grädda muffinsen mitt i ugnen i cirka 30 minuter. Kolla med sticka om de är klara. Om muffinsen får dålig färg kan man höja temperaturen eller köra med varmluft på slutet för att de skall få bättre yta, vakta dem dock noga så att de inte blir svarta. Smakar bäst om de serveras nybakade. Mår inte bra av att förvaras i plastpåse eftersom de blir kletiga utan ät dem direkt eller frys in dem.

* Istället för yoghurt kan man använda sig av filmjölk eller ta något annat flytande med ganska fast konsistens ex vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar